söndag 9 november 2014

Pacific Rim - Filmrecension

Pacific Rim (Film)
Regissör: Guillermo del Toro
Manus: Guillermo del Toro, Travis Beacham
I rollerna: Burn Gorman, Charlie Day, Charlie Hunnam, Clifton Collins Jr., Diego Klattenhoff, Idris Elba, Max Martini, Rinko Kikuchi, Robert Kazinsky, Robert Maillet, Ron Perlman
Genre: Science Fiction, Action, Äventyr
Längd: ca 132 min
År: 2013
Recensionsformat: Film
Officiella hemsidan. http://www.pacificrimmovie.com/
Guillermo Del Toro är känd för mycket. Han har gjort skräck, fantasy, drama och gud vet vad. Redan när jag såg hans film Cronos för länge sedan har jag varit fan. När sedan Devils Backbone kom var jag helt såld. Hellboy, Pans Labyrinth osv osv. aldrig har jag varit besviken. Nu tar han sig sedan an jätterobotar och Gigantiska monster.

Pacific Rim berättar om Kaiju (jättemonster) som terroriserar världen och mänsklighetens hopp har sjunkit. Till försvar har man byggt Jäger (jätterobotar). Dessa gigantiska krigsmaskiner styrs med piloter som loggar in sig genom sitt medvetandet och på detta vis styr dessa gigantaiska robotar.

Pacific Rim har sina rötter i Japanska jättemonsterfilmer (Godzilla, Ghidra, Rodan, Mothra, Daimajin) och också litet av Robot Jox etc. Personbeskrivningen och man blir nog inte fäst vid någon av karaktärerna. Förutom då kanske i Mako Mori (spelad av Rinko Kikuchi) och Stacker Pentecost (Idris Elba). Dessa två är de bästa skådespelarna i hela filmen om man räknar bort Kaijun och Jägerna. Några stora fokuseringar på drama är nog helt att glömma. Vetenskapsmännen är helt galna, ”Robotjockeyna” har sina egna konflikter som bara gläntas på och Del Toro har helt enkelt bestämt sig att fokusera sig på actionen…. och bra det.

När dessa sjömonster dyker upp och Jäger tar dem and så att husen krossas och metallen vrids så sitter man där med munnen på vidgavel. ”Herregud va det här är häftigt var det ända som gick genom mitt huvud.”. Om inte förr så när Gipsy Danger (huvudpersonens robot) ger sig an en Kaiju med en jättestor Tankbåt som slagträd är man nog såld. Jämför jag den här med andra sommarens stora kassamagneter, Man of Steel, Wolverine, World War Z osv så är den här nog den överlägset bästa filmen.


 Pacific Rim - trailer

Till sist och slut så bjuder Pacific Rim på fantastiska effekter, härliga bilder och otroliga Monster vs Robot slag med slagfält så i storstäder som i rymden och på havets botten. Pacific Rim är som slår Knock Out på Transformers hur lätt som helst. Även 3-D:n i filmen var positivt i mitt tycke.

4* av 5* möjliga.
Kennet Lindholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar