I rollerna: Matt Damon, Jodie Foster, Alice Braga, Diego Luna, William Fichtner, Wagner Moura, Sharlto Copley
Genre: Science Fiction, Action
Längd: ca 109 min
År: 2013
Recensionsformat: Film
Filmen på IMDB

Sommaren 2013 gick mot sitt slut och sommarens blockbusters likaså. Men bättre och bättre blev filmerna bara. Förra veckan Pacific Rim och nu Elysium. Neill Blomkamps debut som filmregissör var District 9 och på samma gång var det även en av de bästa filmerna från det året. Filmen var på samma gång en väldigt underhållande science fiction film fast på samma gång ett ställningstagande mot rasdiskriminering. Tack vare denna film fick herr Blomkamp nu göra Elysium. En film med mycket större budget än vad District 9 var.
Året är 2154 och mänskligheten är delade i två delar. De rika bor på en rymdstation som cirklar runt jorden och kan mycket väl jämföras med ett paradis. Elysium. De lever förevigt för de har tillgång till en teknologi som kan bota vilken sjukdom som helst. De fattiga sen bor på den överbefolkade jorden, som är som en jättelik slum. En ekologisk katastrof har skett och förstört jorden. De som bor på jorden är arbetslösa och brottslighet är egentligen den enda utvägen. Ordentlig sjukvård finns knappast alls. På himmelen lyser Elysium som ett paradis som är så när men ändå i praktiken fullständigt onåbar.

Matt Damon spelar Max, en före detta barnhemspojke och kriminell som har fått ett hederligt jobb. Det han gör är underbetalt, skitjobb och arbetarna på robotfabriken behandlas som slavar. Hans kompisar vill ha honom tillbaka till brottets bana. (han har ju ändå varit en av de bästa i det han gjorde). Men Max har bestämt sig för att hålla sig inom lagens gränser. När sedan något händer och han endast har 5 dagar kvar att leva tvingas han söka sig till sina gamla vänner för att ha en chans att försöka komma till Elysium för att bli botad.

Elysium sen. Ja där har försvarsministern Delacourt (Jodie Foster) kokat ihop ett maktbyte där hon behöver den rika affärsmannen William Fichtners hjälp. Han igen äger fabriken där Max jobbar. Max föredetta chef lovar Max en reda till Elysium om han kidnappar en affärsman och på samma gång ger Max ett exoskelett som förstärker hans krafter. Mera än detta lönar det sig inte att berätta om filmen förutom att emot sig får han emot sig en psykopatisk soldat Kruger (spelad av Sharlto Copley från District 9). Det här är en film som bör ses.

Elysium är visuellt en helt fantastiskt vacker film. Speciellt kontrasten mellan scenerna i slummen där osäkerheten, desperationen beskrives och det himmelska tristess liv med evigt liv som man lever på Elysium. Himmel och Helvete i ett nötskal. Max förvandlas motvilligt till en hjälte och Matt Damon gör ett mycket fint jobb som den antihjälte han är. Frustrationen om att aldrig kunna nå det han drömmer om lyser igenom. Jodie Foster är mycket bra som den känslolösa, kalla personen som inte bryr sig om så mycket mera än sig själv och sen har vi soldat Kruger som är helt fantastisk i sin roll som psykopat. Himlen har sänt Djävulen till Helveten i form av Kruger. En person till som inte får glömmas är Max barndomskärlek Frey (Alice Braga) och hennes dotter Matilda (Emma Tremblay) som också behöver hjälp mot sin leukemi. Max och Freys berättelse verkar ha ett förutspående slut men Blomkamp lyckas ändå till slut få ihop deras berättelse mycket lyckat.

Elysium är även som actionfilm mycket underhållande och ibland t.om väldigt genialisk. Brutalt våld balanseras med visuella detaljer som är fantastiska. Det är inte bara ett huvudlöst skjutande utan man lyckas få ihop det att bli spännande fast man kan ana sig till utgången ibland. Men som sagt filmen är också ett politiskt ställningstagande om hur 1% av jordens befolkning äger lika mycket som 99% tillsammans. Social rättvisa verkar vara viktig för Neill Blomkamp och han kan på ett väldigt bra sätt visa vad som är fel på världen till sist och slut. De som bor på Elysium vandrar omkring apatiska, spelar golf, har cocktalipartyn och är mycket sterila. Det är mycket gemensamt mellan klyftan mellan de rika och de fattiga. Är sedan ett evigt liv bättre? Det skulle varit kul att se mera om Elysium och livet där. Nu skrapar man bara på ytan och låter min fantasi skena iväg. Hur skulle de leva. Att spela golf och hålla på med allt möjligt för man kan ju inte då även om man mistar sitt ben eller dylikt. Kanske livet skulle bli en enda orgie? Elysium är klart den bästa science fiction filmen på väldigt länge. Den är t.om bätte än Pacific Rim och det är mycket i mitt tycke.

4* av 5* möjliga.
Kennet Lindholm

PS. Elysium verkar vara den första filmen på länge där man inte ser skillnaden på vad som är specialeffekter och vad som är CGI. Droiderna och rymdskeppen ser verkligen riktiga ut. Så här fina specialeffekter har man inte sett på länge.

Elysium trailer

PSS. Elysium lat. (sv. Elyseiska fälten), de saligas hemvist i antik mytologi. Homeros skildrar det som ett fält vid världens ände där varken kyla eller regnväder finns,, men en angenäm västanvind ständigt blåser. Elysium är en plats dit goda människor kommer när de dör. Att ”komma till de Elyseiska fälten” är en eufemism för att dö.