söndag 9 november 2014

Karin Tidbeck - Amatka

Karin Tidbeck - Amatka




Amatka (Roman)
Författare: Karin Tidbeck
Utgivningsår: 2012
Genre: Science Fiction, dystopi
Sidantal: 224
Förlag: Mix Förlag, Stockholm

Författarens hemsida

I en instabil värld betyder rutiner allt. Minsta föränding, minsta slarv, kan innebära en katastrof. Vanja slarvar inte och anförtros därför uppdraget att undersöka hygienvanorna i det avlägsna Amatka. Men snart uppfylls hon av Amatkas gåtor. Varför konfiskeras allt papper+ Och vad hände egentligen vid storbranden i rekreationshallen, den som styrelsen bestämt att ingen skall prata om?

Baktexten på Karin Tidbecks roman Amatka. En roman som i mitt tycke är litet underlig ibland. Den börjar mycket fascinerande… Brilars Vanja Esstre Två, stiger ensam på autotåget till Amatka. Redan första sida beskriver något som inte är rätt. Slussdörrar på tåget? Men sakta men försiktigt börjar denna bok grabba tag i en. Man blir nyfiknare och nyfiknare på vad Amatka är för en plats. Boken är en väldigt välskriven sak som sakta men försiktigt öppnar portarna till en mystisk värld.

Amatka är en dystopi det är helt klart. Denna totalitära stat som hela tiden verkar vara på väg mot en undergång och som är beredd att göra vad som helst för att undgå undergången. Allt skall göras i kollektivets namn men detta är inte bara som skydd för medborgarna. Den som inte passar in utgör en fara.

Det är länge sedan jag snubblat över en sån här bok. Den är välskriven och språket är helt fantastiskt. Men det är något med boken jag inte får grepp om. Slutet blev för mig litet konfunderande. (litet som med 2001). Måste kanske läsa den ett par gånger innan jag får något grepp om slutet. Något saknas…. Vad vet jag inte men jag rekommenderar nog ändå denna bok. Den är mycket väl värd en läsrunda.

4* av 5* möjliga.
Kennet Lindholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar