måndag 12 december 2016

Arrival - Denis Villeneuve

Arrival (2016)
Genre: Science Fiction
Längd: ca 112 min
Regissör: Denis Villeneuve
Manus: Eric Heisserer. Baserar sig på Ted Chiang's novell Story of Your LIfe
I rollerna: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O'Brien, Jady Malone, Abigail Pniowsky, Julia Scarlett Dan
Produktionsbolag: FilmNation Entertainment, Laba Bear Films, 21 Laps Entertainment
Distribution: Paramount Pictures
Filmen på IMDB

Amy Adams är språkforskaren Louise Banks. Hennes liv fylls av ett tomt hus och lärar-arbete. Allting förändras när 12 rymdskepp landar runt och kring på jorden.

Denis Villeneuve har gjort en hel del intressanta filmer den senaste tiden. Prisoners, Enemy och Sicario och detta gjorde mig mycket intresserad av filmen. Den minskade inte något alls genom att jag läst Ted Chiangs novell Story of Your Life och gillade den också väldigt mycket. Så jag säger det nu direkt innan jag fortsätter. Arrival är en av de bästa science fiction filmerna som gjorts på väldigt länge och den bästa filmen jag sett i år så här långt.

Denis Villeneuve har fått fram en helt ny syn på filmer som Contact etc. Mäktiga ramar är det i den och romansen är i mitt tycke mycket intressantare än den i filmen Contact. Det måste ju också sägas att Arrival är inte en film där allt är färdigtuggat och matas fram till tittaren med en järntråd. Filmen kräver att tittaren också skall fundera litet. Ett exempel är början på filmen och hur länge det tar innan man visar vad som sker i TV:n. Kommunikation på flere plan där.

Arrival är i mitt tycke riktade till de som är uttråkade på alla de där Hollywood spektaklen som Indiependence Day, Marvel filmerna, Transformers etc. Här fokuseras på människor, känslor och hur det kanske på riktigt kunde tänka sig det skulle se ut om utomjordingar landar på vår lilla planet.
Kommunikationsspråket är helt fantastiskt, rymdskeppets interiör är fascinerande med sin gravitation ja t.om rymdvarelserna ser ut som riktigta rymdvarelser och när filmen är slut blir man där och fundera. Gjorde hon rätt. Varför skulle hon gjort annat? Vad viskade kinesiska generalen i hennes öra och varför Kengurun?

Även om största delen av Ted Chiangs novell finns här finns det ett par saker som ändrats. Till det bättre eller sämre vågar jag inte säga något om men det enda felet med filmen är en kort snabbspolning. Den kunde berättats på litet bättre sätt.

Jag ger filmen 4 1/2 stjärna av 5 möjliga. Årets bästa film så här långt. Punk och slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar