tisdag 13 december 2016

Ukonvaaja - Dokumentär. Filmrecension

Ukonvaaja (2016)
Genre: Dokumentär, Mytologi, Kalevala, Finsk fornhistoria
Längd: ca 88 min
Regissör: Tuukka Tähti
Manus: Jenna Ruisaho, Tuukka Tähti, Miika Viitanen
I rollerna: A. W. Yrjänä, Antti Lahelma, John Björkman, Juha Ruhonen, Juha, Pentikäinen
Filmen på IMDB
Filmens hemsida: http://ukonvaaja.fi/



Jag var på bio i går och såg på en dokumentär som jag velat se sedan jag såg trailern. Efter som jag alltid varit en vän av mytologier etc så såg jag här en chans att få se något om den finska forntron.

Man har ju läst Kalevala och allt möjligt annat men här kom nog en hel del intressanta saker som i alla fall jag inte kände till. Jag har känt till att det finns två olika tolkningar av Kalevala. Den gamla och sedan den nya som man mest känner till. Men att den nya skrevs att vara engudig det visste jag inte. Det gamla ursprungliga Kalevala manuskriptet hade många gudar i sig. Men Elias Lönnroth tog en del konstnärliga rättigheter och skrev den på det viset klassiska epos skulle skrivas i slutet på 1800 talet.

I gamla finska myten hade människan 3 själar. Anden, Naturen och SJälv. Där anden var den delen som försvann från kroppen när man dog, Naturen som var den delen som gav det man behövde för att överleva, Skörd, byte, skydd. Själv var den delen som bestod av vad man var och kunde skapa släkten etc. Detta var de tre kapitlena i dokumenten.

Här går vi också igenom alla de kända finska gudarna, Ukko, Akka, Vellamo Tapio, Tapiotar och även björnen. Intressant hur attityden till björnen ändras när man övergår från samlarkulturen till jaktkulturen till agrarkulturen.

Detta är en intressant dokumentär som väl är värd ett besök. Man ser tyvärr att det varit amatörer bakom en massa saker ty ljudkvaliteten är ibland litet dålig. Bildkompositionen litet otydlig och ibland tar musiken över naturen och pratet men när man väl vänjer sig så är allt helt OK. A. W. Yrjänä som berättare och reseledare är mycket kul och hans litet amatörsätt gör hela filmen rätt så mysig.

3 ½ stjärna av 5 möjliga.

 

PS. På deras hemsida kan man köpa DVD:n och BlueRay skivan och den har engelsk text.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar