Rogue One: A Star Wars Story - Recension

Manus: Chris Weitz, Tony Gilroy
I rollerna: Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Wen Jiang, Ben Mendelsohn, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Jimmy Smits, Paul Kasey, James Earl Jones,
Produktionsbolag:  Lucasfilm Ltd
Distribution: Walt Disney Studios Motion Pictures
Filmen på IMDB
Officiella hemsidan Star Wars

Först bör sägas att det är 39 år sedan jag första gången såg en Star Wars film på bio. Den 16 december 1977. (Jag kollade i en dagbok jag sparat från den tiden). Det var EP IV A New Hope filmen och redan då var jag helt såld. Såg filmen flere gånger om och om igen och varje gång var det lika bra. Vi har kommit lång från den filmen. Det har varit en berg- och dalbana som heter duga. Med fantastiska filmer som EP V The Empire Strikes Back till katastrofer som EP1 The Phantom Meneance. Här har funnits glädje och sorg och gigantiska besvikelser. Såväl bland filmerna, TV-serierna, böckerna etc. Men nu när Disney köpte upp rättigheterna till Star Wars franchisen så har det börjat hända. För ett år sedan fick vi EP VII The Force Awakens och den var ju riktigt bra och underhållande och fick mig att igen se fram emot nya filmer.

Nu har vi då en ny film. Filmen Rogue One: A Star Wars Story är en "sidoprodukt" till Star Wars serien. Den kan ses som en föregångare till filmen EPIV A New Hope där det berättas om hur rebellerna fick tillgång till Dödstjärnans ritningar och varför det gick att förstöra den.

Filmen handlar om Jyn Erso (Felicity Jones) som är dotter till evetenskapsmannen Galen Erson (Mads Mikkelsen) som slutat jobba för Imperiet och sökt sig bort. När filmen börjar kommer Imperiets Orson Krennic (Ben Mendelsohn) och tvingar Galen att jobba för imperiets och bygga färdig Dödstjärnan. Men före det hinner Jyn fly. 20 år senare försöker den vuxna Jyn hålla sig på sidan om det Galaktiska inbördeskriget och sköta sig själva. Men blir halvt tvingad att ta ställning till allt efter att få ta del om vad Dödstjärnan verkligen kan göra. Så Jyn skickas tillsammans med Cassian Andori (Diego Luna) och hans robot K-2SO (Alan Tudyk) för att leta efter hennes far. Till uppgift har de att få tag på denna Stjärndödares ritningar och segra över Imperiet.

Rogue One - A Star Wars Story

Till skillnad från andra Star Wars filmer är detta en helt skild film och tangerar bara huvudberättelsen litet här och där. Detta gör att här finns bekanta saker men också en del nya och efter som man satsat även här så måste jag säga att hela filmen sitter perfekt in i Star Wars universum. Litet som animerade serien Star Wars; Rebels (som jag också tycker mycket om).

Rogue One är en film som är väldigt väl strukturerad och även om vi har en hel massa action och sådant har man fokuserat på karaktärerna och jag gillade denna grupp av människor som är med. Man levde med dem på alla vis och även om man vet hur det går med ritningarna är den verkligen spännande. Ja t.om slutet är fantastiskt. Det att denna film har igen en mycket stark kvinnlig hjälte som är karismatisk och verkligen utstrålar hjälte så är det ju verkligen ett plus.

Finns det något problem kanska man undrar. En person som inte funnits med oss på länge dyker upp animerad. Det kanske är det största problemet. Men inte stör det mig så mycket inte. Här finns ju allt annat. Darth Vader, X-Wings, AT-AT etc och vissa vyer man sett i trailern är helt otroliga i filmen. Ganska mörk är det. Det finns humor javisst och största delen av den kommer från K-2SO och är allt annat än från C3-PO.

Till sist och slut är bristerna på filmen faktiskt väldigt mycket mindre än de positiva sakerna så den här filmen finns garanterat bland de 3 bästa Star Wars filmerna jag sett. Jag har sett alla många gånger. Sen är det ju alltid roligt att se en film som är en Star Wars film men samtidigt inte är det. Allt bekanta finns men ändå något nytt. Fundrades även över hur litet Lasersvärd det finns i filmen.

4 stjärnor av 5 möjliga.

PS. Det att det bland rebellerna också finns extremister är ju egentligen ganska kul. Det är litet som i det riktiga livet. Det är väl det som dessa fundamentalister har hängt upp sig på i USA. Plus det där med att det är en kvinna som är hjäte.