söndag 25 december 2016

Evolution's Shores av Ian McDonald

Evolution's Shore Även känd som Chaga i Europa
Författare: Ian McDonald
Språk: Engelska
Utgivningsår: 1995
Genre: Science Ficiton
Sidantal: 358
Förlag: Bantam Books A Spectre Science Fiction
ISBN: 0-553-37435-4
På nätet: Ian McDonalds Twitter konto

Gaby McAslan är en nyexaminerad TV-reporter från Irland kommer till Kenya för att jobba för SkyNet. På Kilimanjaro har ett främmande objekt från rymden slagit ner och ett mystiskt täcke sprider sig sakta omkring med några centimeter om dagen. Saken kallas Chaga av de lokala och det sväljer allt som inte är vid liv. Gaby kommer till nairobi och gör ett avtal med en lokar gangster som strax ger henne sitt första skoop. Peter Werther påstas vara död och absorberad av Chaga men gangstern säger att han är vid liv och att hon kan få en intervju med honom.

Men Werther blir tillfångatagen av FN:s karantänstyrkor och utan att hon märker något är hon indragen i något som är större än hon kunde tänka. Hon och en amerikansk vetenskapsman får reda på att man kan leva i Chagan och att den förvandlar sig själva så att den passa människorna genom att ge dem mat, kläder, skydd ja t.om organiska elektronisk apparatur.

Detta är en mycket intrressant bok. Välskriven och spännande alltid nu och då. Största problemet jag personligen hade med boken är att huvudpersonen är i mitt tycke mycket osympatisk. Jag gillar henne inte alls. Men jag gillar McDonalds sätt att beskriva Afrika och Kenia. Även hans sätt att beskriva Chagan och hur den rör sig är fascinerande. Ja hans sätt att berätta om Gaby är intressant och även om jag inte gillar henne alls så är nog boken egentligen en berättelse om henne och hennes kärleksaffär.

Jag ger den 3* av 5 möjliga.

PS Jag medger att i mitten av boken hade jag litet svårt att komma igång med att fortsätta läsa. Det kanske berodde på huvudpersonen och hennes val men jag är glad att jag inte satt den åt sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar