onsdag 14 december 2016

Firewatch Spelrecension

 Firewatch Dataspel
Skapare: Campo Santo
Utgivare: Panic, Campo Santo
Regissör: Olly Moss, Sean Vanaman
Producenter; Gabe McGill, Jane Ng
Manus; Chris Remo, Jake Rodkin, Olly Moss, Sean Vanaman
Spelat på PlayStation 4
Spelets hemsida:
http://www.firewatchgame.com/




Firewatch Trailer

Firewatch är ett spel om ensamhet, ett Singleplayer spel om en resa genom det vilda Amerikas nationalpark, ett spel där vi plötsligt ställs inför det viktigaste. Hur det är att vara människa.

Du är Henry. Så startar detta spel som inleds med en prolog där du har olika möjligheter att dra fram historien om Henry och hans liv. Du möter en flicka. Livet börjar. Du har glädje som övergår till sorg när inte allt går som du vil. Sedan flyr du för att se efter skogsbränder i Shoshone Nationalpark.

Firewatch är ett litet spel som skapats av ett dussin personer och är ganska like en tecknad serie. Vyerna är fantastiska och ger spelet en drömlik känsla. Parken är en öppen värld där man kan se mycket längre än man kan utforska. Här är ett lanskap med olika färger, tidpunkter på dygnet och väluttänkt karta där man kan hitta stigar och ställen att besöka.

Spelet i sig själva är ett spel om vad som händer med Henry under hans tid i parken och mötet med Delilah, en röst från en topp någonstans långt borta. När sedan Henry och Delilah blir inblandade i ett mysterie tvingas Delilah guida Henry genom hans känslor och parken för att reda upp mysteriet. Det jag gillar är att själva resan är viktigare än destinationen.

Detta fungerar i detta spel och sakta men försiktigt börjar man själva bry sig om Henry. Manuset är trovärdigt och ibland t.om roligt. Henry och Delilahs dialog är bekant och sakta men försiktigt märker man; Men det här kunde vara jag och man är helt investerad i berättelsen.

Några fel då? Javisst. Pusslena är ibland där men inte utmanande. Grafiken ibland när man vandrar blir klumpig och man vet inte riktigt allt man kan göra. Men detta betyder inte att jag inte gillade detta spel. Jag älskade spelet och när spelet var slut hade jag en kort stund sorg över att jag inte fick vara med Henry och Delilah mera. Jag verkligen saknade dem. Sedan kom euforin över hur jag njutit av att spela detta spel. Helt fantastiskt alltså.

4 1/2 stjärna av 5 möjliga.

PS. Jag spelade det på en Playsstation 4 och hade en del små, små tekniska problem som tog bort en halv stjärna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar