onsdag 9 januari 2019

Top 10 filmer från år 2018 och litet andra tankar.

2018 var ett intressant år när det gäller filmer. Det har kommit en hel del bra filmer och många riktigt dåliga. Något jag tycker varit helt otroligt roligt och positivt för 2018 är att streamingservicen Netflix har varit inblandad i några av årets verkliga höjdpunkter. Annihilation, Roma, The Ballad of Buster Scrubbs, Birdbox. Just nu verkar  det finna hur många som helst verkliga pärlor på Netflix. Det finns också en hel del filmer jag inte sett som jag gärna skulle ha velat se. Paddington 2, Tomb Raider, The Predator, Mission Impossible - Fallout, The Equalizer 2, Rampage: Big Meets Bigger, Wrinkle in Time, och många fler. Så denna lista är bara baserad på filmer jag har sett.

Det var väldigt svårt för mig att göra denna lista. Bolla fram och tillbaka med vilka filmer jag sett och i vilken ordning de skall komma var helt enkelt ett helvete. Vissa av filmerna som är "bubbling under" kunde lika bra vara på platserna 8-10 eller tvärtom men jag får nöja mig med detta.

10. Game Night.
Game Night är en av de där positiva överraskningarna som dyker upp litet nu som då. När man tror man skall få se en romantisk komedi och plötsligt inser; "Vad fan är det här" och man skrattar så att tårarna rinner. Filmen handlar om Max och Annie, Jason Bateman och Rachel McAdams som helt sjukt tävlingsinriktade. De ordnar Game Nights och när sedan Max rika bror, vill ordna en egen Game Night spårar allt ut. Helt fantastiskt humor och väl värd att se fast en gång till. Regisserad av John Francis Daley och Jonathan Goldstein. Fick mig att tänka på de bästa filmerna av National Lampoon.

9. Solo: A Star Wars Story
Vet inte egentligen vad man skulle skriva om det här. Men så mycket vet jag att jag blev positivt överraskad av det att detta verkligen var en trevlig rymd western som visst hade sina problem. Men under filmens gång satt jag och njöt av fulla muggar. Jag satt länge och funderade mellan denna film och Deadpool 2 men Solo var nog, i mitt tycke bättre än Deadpool 2. Skulle gärna se mera av äventyr med Han Solo.

8. Widows
Tänkte att detta är en Ocean film men hur fel jag än hade. Även om detta är en rånfilm så är detta bara en del av filmen. När deras män dör i ett rånjobb som går fel samlas deras fruar sig för att göra ett rån så de kan betala deras mäns skulder. Steve McQueen har gjort en film som överraskade mig totalt. Detta är en film mera om USA och klasskillnader än om rån. Dialogen är helt fantasisk. Mycket sevärd film.

7 Avengers: Infinity War
Som den serietidningszombie jag är så måste ju denna film dyka upp på den här listan. Hela berättelsen om hur Thanos skall halvera universums befolkning med sina Infinity Stenar och Avengers tvingas göra allt för att förhindra honom. Ett visuellt mästerverk som lämnas oss i stora förväntningar infor Avengers: Endgame.

6 The Ballad of Buster Scrubbs
Jag älskar westernfilmer. Gör Bröderna Cohen en westernfilm så är jag helt upp i lågor. När filmen dök upp på Netflix var allt annat stopp och innan jag kommit 5 minuter in i filmen var jag såld. Blev först överraskad att det inte var en film utan 5 korta westernhistorier som presenteras med ett kort mellanspel från en bok. Systemet fungerar för mig och redan från första berättelsen om Buster Scrubbs märker man att nu är vi ute på nytt territorium. Här finns berättelser om en man som reseromkring med en skådespelare utan armar och ben, en guldgrävare som söker efter en åder (fantastiskt spelad av Tom Waits), en kvinna som tillsammans med en karavan beger sig iväg till Oregon, En bankrånare som tänker råna en bank och en dilligens på väg någonstans. Ett visuellt mästerverk som jag verkligen är ledsen över att inte kunnat se filmen på bio.

5. Black Panther
Året varit fylld av superhjältefilmer. Att en till är på listan min är väl inte så överraskande. Denna film var en av de filmer jag sett mycket fram emot. En ny era är på väg i dessa filmer. Black Panther har litet drag av Shakespear tycker jag. Filmen har fantastiska skådespelare, en mycket fasinerande intrig, verkligt vackra actionscener och ett överraskande djup. En mycket intressant film som satte den så här högt på min lista i år. Inget överraskande kanske?

4. The Death of Stalin
När Joseph Stalin överraskande dör ser många det som en chans att ta över. Män som Nikita Hruštšov (Steve Buscemi), Vjatšeslav Molotov (Michael Palin), Georgi Malenkov (Jeffrey Tambor) och Lavrenti Berija (Simon Russell Beal) försöker desperat övervivnna de andra i denna Viljorna kamp. Men i den tidens Sovjetunionen kunde man inte lita på någon. Armando Iannuccin har förvandlat Fabien Nury och Thierry Robins tecknade serie till något unikt. En fantastiskt rolig och obsurt skrämmande berättelse om en förgången tid. Man skrattar så att det inte är klokt och plötsligt blir man där och undrar varför man skrattar. Detta är ju inget att skratta åt. Steve Buscemi som Nikita Hruštšov är helt fantasisk i denna film.

3. Roma
En hylling till mödrar och mänskligheten är vad Alfonso Cuaróns film på Netflix är. Berättelsen om hushållerskan Cleo som skötte om Cuaron under hans barndom är en vacker och varm berättelse som håller en i ett stadigt grepp ända från början. Är det inte berättelsen som greppar en så är det en fantastisk upplevelse att se Emmanuel Lubexkis kamera-arbete. Detta gör att vi får en film där man på något vis kan känna igen sig i dessa realistiska saker som sker. Roma kan kallas en art-film men den är mera än så. Den är en dykning in i en värld som försvunnit.

2.Annihilation
Alex Garland har tagit sig an Jeff VanderMeers trilogi Southern Reach trilogin och gjort det med stil. Annihilation är en av de fräschaste science fiction filmer på länge. Den har en fantastisk vision och går i samma anda som Andrei Tarkovsky Stalker och Denis Villeneuves film Arrival. Här ges ingen järntråd åt oss.  Vi får själv dra slutsatsen om vad som sker när dessa forskare drar sig iväg in i Area X. Filmen har starka kvinnokaraktärer och på något vis kan jag inte bara göra annat än älska denna film. Har sett den 3 gånger och den blir bara bättre och bättre varje gång. Ännu en orsak att ha Netflix.

1. Spider-Man: Into the Spider-Verse
Spider-Man: Into the Spider-Verse är den bästa superhjältefilmen som dykt upp på bio på mycket, mycket länge. Genom hela filmen lyser det att de som gjort filmen vet vad Spider-Man står för och vilja göra ära åt karaktären. Berättelsen om hur The Ultimate Spider-Man, alias Miles Morales, får sina krafter och lär sig att bli Spider-Man är en vacker berättelse om hur en tonåring växer upp och lär sig känna sig själva. När filmen är slut vill man gärna se den på nytt bara för att man inte vill att den skall ta slut. Har man den känslan så då bör filmen vara 1 på min lista. Förresten lär också filmen ut att alla kan vi vara vårt eget livs Spider-Man. Det är en viktigt lärdom det.


ANDRA FILMER SOM BÖR NÄMNAS (Bubbling Under)

Aquaman
En film som är visuellt mycket underhållande och har en bläckfisk som spelar trummor kan inte vara dålig.

Pacific Rim Uprising
Stora robotar som slåss mot stora monster är alltid lika kul att se och att sedan filmen var bättre än första filmen är ju också ett positivt tecken. Mycket kul film

A Futile and Stupid Gesture
En i mitt tycke mycket kul film om en tidnings skapande som satt stor prägel på mitt liv tillsammans med Mad och Cracked nämligen National Lampoon. Tack Netflix för den här upplevelsen.

Bird Box.
A quiet place fast med ögonbindel. Väldigt lyckad och spännande film där Sandra Bullock är helt mästerlig. Se filmen. Är en Netflix original.

Ant-Man and the Wasp
Mera Marvel filmer. Bättre än första filmen och riktigt kul. PS se post-credit scenerna.

Andra filmer jag tycker bör nämnas är The Guardian Angel, Extinction, Venom och sist men inte minst ett litet mästerverk som alla som gillar Heavy bör se. Hevi Reissu. Denna fantastiska film om ett gäng vänner som haft ett källarband i flere år gör slag i saken och drar iväg för att visa vad de kan. Rolig, varm och helt klart en av de bästa finska filmerna i år.


Årets bottennapp som bör undvikas och inte lönar sig att se.
The Happytime Murders. Jag väntade så att det här skulle vara en kul och rolig film men ack ve hur fel jag hade.

Father of the Year.
Om Netflix har en hel massa fantastiska filmer så finns här också mycket skit. Har gillat David Spade men nu slår han nog Spaden i skiten. (pun intended)

Death Wish.
Bruce Willis ersätter Charles Bronson i denna film. Gillade inte originalet så det här var nog ett verkligt bottennapp.

Det var den listan det. Har man något att kommentera så är det bara att kasta in det. Harman nog att jag inte sett Black Klansman och Mission Impossible men vad gör man. Hoppas vi får ett väldigt gott filmår 2019 med mycket njutbara äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar