Batman - Hush Recension

Färgläggning: Scott Williams Alex Sinclair
Textning: Richard Starkings
Sidantal: 320
Förlag: DC Comics
Media: E-comic
Köp boken på Bookdepository, Adlibris, Amazon, DC Comics.

Batman - Hush är en berättelse som publicerades i Batman numren 608-619. Jag köpte den som E-bok på samma gång jag köpte The Long Halloween för länge sedan. Jag började läsa denna nästan direkt efter att jag läst Halloween boken och blev helt fängslad av Jeph Loebs sätt att berätta Batman historier. Jag hade läst honom tidigare också. Dark Victory som egenligen borde få en egen recension. Skall se om jag tar och skaffar den också. Jag är inte lika förtjust i Jim Lees teckningsstil som i Tim Sales men nog är den ändå riktigt häftig.

Batman och Catwomen
Här liksom oftast i Batman dras vi omedelbart in i en action scen där våran hjälte slåss mot Killer Croc. Överraskande hjälp får han från Catwoman. Under en jakt sker något och Batman faller mot sin död rakt in i en grupp med gangstrar. Han blir räddad av Huntress och kommer hem svårt skadad men en skallfraktura och kan inte röra på sig. Men genom morsekod kan han kommunicera och ber att man tar kontakt med en länge sedan försvunnen barndomsvän. Thomas Elliot är en överlägsen kirurg och genom operation räddar han Bruce Waynes liv. Hela denna serie är förresten fylld med "glimtar" av deras barndom och detta gör att vi får reda på en hel del om Bruce Wayns barndom. Saker som inte bara är fyllda med sorg och döda föräldrar utan riktig barndom. Ibland känns dessa lite påklistrade men när när Alfred berättar om hur han ännu ser Bruce Wayne som detta borttappade barnet som behöver kärlek öppnas nog ändå någora nya portar.

Hush
Det som också var litet kul är hur Poison Ivy och Superman står på samma sida. Inte riktigt den bästa av alla kombinationer. Gotham och stadens mörka sida och Metropolis med sin ljusa sida är också rätt så kul ihopkokat i denna berättelse. Det att lika som i The Long Halloween dyker här upp alla Batmans största fiender som alla har något gemensamt med den nya fienden Hush är litet långsökt men passar också rätt så väl in i denna berättelse.

Men det som Batman - Hush verkligen är så är en berättelse om tragiska skurkar, mörk drama och deprimerande minnen. T.om litet i överkant ibland. Men sen igen är det något som Jim Lee verkligen kan så är det att teckna dessa actionscener. De lever och har mycket bra rörelser. Även om jag gillar Tim Sales bättre som tecknare så är detta ändå fantastiskt vackert tecknat och Jim Lee verkar veta hur man tecknar dessa superhjältar. Catwomen har nog inte varit så här sexig sedan Julie Newmars tid. (det är länge sedan detta) Hjältarnas överdrivna muskulösa kroppar är otroliga och påminner om Jason Momoa på steroider.

4 1/2 stjärna av 5 möjliga

PS Kan inte ge denna 5 stjärnor för jag tyckte ändå bättre om The Long Halloween än denna fast jag nog gillade båda väldigt mycket.