Den okända faran - Gabriel Linde bokrecension

Utgivningsår: 1953 Boken utkom första gången 1933
Sidantal: 152
Språk: Svenska
Recensionsformat: Bok
Genre: Science Fiction, Klassiker, Space-Opera, Mars

Rotade i bokhyllan här en dag och snubblade över en bok jag inte visste jag hade. Efter att sett en stund på pärmen och läst baksidestexten kunde jag inte motstå att läsa denna bok.
"En verkligt spännande och "riktig" rymdbok där allting finns, rymdtelevision, dödsstrålar, hemlighetsfulla rymdskepp, som dyker upp och gör sensation. Tidningarna får stoff till feta rubriker  precis om vi sett de senaste åren om "de flygande tefaten". Men snart blir det blodigt allvar och jorden hotas av invasion. Hade inte den genialiske vetenskapsmannen Stein lyckats komma underfund med dödsstrålen och den svenske ingenjören Berg så djärvt anfallit inkräktarna i deras eget rymdskepp - då kan nog inte den mest fantasifulle författare säga hur det skulle ha gått".
Kul det där med att det finns en spoiler i den texten. Men detta är en ungdomsbok som skrivits för mycket länge sedan.

När dessa cigarrformade rymdskeppen anländer och börjar undersöka jorden och dess liv så börjar mänskligheten vara oroliga. De har anlänt från Mars, antas det, och de har en dödsstråle som sprider förintelse omkring sig. Även ett skyddsfält verkar skydda skeppet. Dödsstrålen har mycket drag av det vi idag kallar en laser och kraftfälten spränger allt som skjuts mot dem före de träffar skeppet.

Dessa "marsianer" är fredfulla och samlar mest information om jorden och livet här. Men när man märker att de kapar också människor blir man inte glad på jorden och gör det som man brukar göra. Man börjar skjuta på dem. Fast det borde man inte göra för följderna är katastrofala.

Det här är en mycket intressant bok och när man läser den så känns den verkligen mycket modern. "Marsianerna" är väldigt modernt beskrivna och boken känns inte alls som att den skrevs för ca 86 år sedan. Texten löper och det finns egentligen inte någon tråkig sekund. Vetenskapen i denna bok är mycket rolig och här finns t.ex en Videokonferans mellan Marsianerna på jorden och de där hemma på Mars. Det som också skiljer den här ungdomsboken från många andra är att här egentligen inte finns några ungdomar med alls. Huvudpersonerena är vuxna. Inte någon tonåring som räddar världen här inte.  Hittar ni boken någonstans så läs den. Detta är den värd.

3 1/2 stjärnor av 5 möjliga.

PS Googlade litet här senare och hittade vissa websidor där det påstås att denna bok kunde var den första beskrivningen av denna klassiska version av marsianer. (vet inte om det stämmer men illustrationerna är helt fantastiska). Så här beskriver Gabriel Linde dessa varelser.
"Vid närmare betraktande fann han att dessa varelser icke liknade någon jordisk ras. De var korta till växten, kortare än japaner av medellängd, deras huvuden var ganska stora och obetäckta, deras ansikten hade starkt framskjutande, fyrkantiga pannor, en mycket liten näsa och en liten mun samt en svag haka. Det sällsammaste i ansiktet var deras ögon, som var stora, mörka, blänkande och skarpa. De var iklädda kläder av ett mjukt grått tyg och tycktes ha lemmar liknande människans". Helt fantastiskt alltså.