Batman - The Long Hallowen Recension

Färgläggning: Gregory Wright
Textning: Richard Starkings, Comicraft
Sidantal: 384
Förlag: DC Comics
Media: E-comic
Köp boken på BookdepositoryAdlibrisAmazonDC Comics

Batman - The Long Halloween är en intressant serie. Serien följer olika helger och startar på hösten med Halloween, Thanksgiving, Julen, Valentine's Day, St. Patricks Day, April Fool's Day, Mother's Day, Father's Day, Independence Day, Roman Holiday och Labor Day och ett avslutande kapitel. Varje kapitel fokuserar sig egentligen på samma konflikt men fokuserar sig på olika saker och personer. Det finns i princip 13 kapitel och inledes med scener som påminner om Gudfadern med organiserad brottslighet och våld etc. Allt det som fått mig att falla för Batman och dessa Detektivberättelser. Det tar inte länge innan actionen börjar och för det mesta fokuserar på Falcone. Denna Gudfader representerar ju allt det som Gothams brottslighet och korruption är. Som vi alla vet är ju Organiserad brottslighet något som Gotham verkligen har och Bruce Wayne får bevittna mycket av detta eftersom han är en del av den verkliga eliten i staden.

The Long Halloween Skurkgalleriet.
För att kunna stoppa denna brottslighet som verkar vara överom lagen måste Batman, Harvey Dent och Gordan slå sig ihop. Redan i början gör Gordan ett arrangemang som sätter prägel på hela historien. Gordan säger egentligen något som har satt prägel på hela Batman serien nästan ända sedan början. "Jag vill vara helt klar med detta. Med vårt beslut att få Falcone framför domstolen får vi töja och böja på reglerna men vi får inte bryta mot dem. Hur kan vi annars skilja oss från honom". Detta tycker jag är en regel som är ganska kul och som satt Batman många gånger genom historien mellan barken och träden. Tyvärr i många fall har det förstört flere berättelser men ändå är det en betydande del av vad det är att vara Batman.
Catwomen och Batman; It's not a toy

Måste säga att denna inledning är mycket effektfull och bäddar perfekt för vad det vi kommer att få se. När sedan berättelsen fortsätter spårar allt ut och folk börjar dö litet här och var och våran trio får verkligen jobba för att inte bryta mot sina regler. De får hjälp av Catwoman och det gjorde mig glad att hon verkligen har en viktigt roll när berättelsen fortsätter framåt. Det att hon sen igen inte har lika starka regler som Batman gör ju saken ännu intresantare.

Loep gör en sak mycket bra här. Han fokuserar sig också på hela trion och deras mänskliga sidor. Istället för att bara fokuserar sig på problemen får vi också se deras personliga liv. Vi ser hur deras sätt att försöka försvara Gotham mot brottslighet inverar på dem och i synnerhet på Harvey Dent.

För er som undrar så var inte oroliga här finns nog alla klassiska skurar med från Jokern till Riddler. Här är det nog som denna serie verkligen lyckas. Denna fantastiska berättelse bäddar verkligen in alla dessa karaktärer på en fyndigt och intressant sätt som man bara kan vänta sig i en Batman serie. För att få reda på allt så bör man läsa denna serie. Måste säga att denna serie hör till de bästa av alla dessa Batman serier. Den har en blandning som ger läsaren en perfekt insyn i Gotham och hela Batman världen. Läs denna bok. Jag läste den på min platta där jag köpte den från DC sidorna men kommer nog att köpa hem den till bokhyllan också. Tillsammans med Hush. Men den recensionen kommer senare när jag läst klar den berättelsen.

5 stjärnor av 5 möjliga

PS!!!! Låt inte Tim Sales teckningstil skrämma dig. Den är egentligen helt fantastisk. Bilderna är vackra och Sales personlig stil kan mycket väl jämföras med tecknare som Frank Miller, Neal Adams etc. Herregud. Tror jag skall läsa den en gång till.