Das Boot 2018 TV-serie. Recension

Genre: Krig, Yle Areena, U-Båtar, TV-serie
Längd: 8 x ca 55 min avsnitt
Skapad av: Johannes W. Betz. Baserar sig på Das Boot (roman + Die Festung (roman9 av Lothar-Günther Buchheim
Manus: Tony Saint, Stephanie Bogon, Simon Allen, Laura Grace, Benedikt Roeskau
Regissör: Andreas Prochaska
Manus: Rachel Shukert, Kristoffer Diaz, Liz Flahive, Carly Mensch, Emma Rathbone, Nick Jones, Jenji Kohan, Sacha Rotchild
I rollerna: Rick Okon, Vicky Krieps, Robert Stadiober, Leonard Schleicher, Rainer Bock, August Wittgenstein, Franz Dinda, Tom Wlaschicha, Vincent Kartheiser, James D'Archy, Thierry Frémont, Stefan Konarske, Ben Münchow, Lizzy Caplan, Philip Birnstiel, Julius Feldmeier, Leonard Kunz
Produktionsbolag: Bavaria Film
Distribution: YLE Areena
Kan ses på YLE Areenan.

Som någon sagt, Krig är ett Helvete så var nog jobbet på en U-båt djävulens verk. Alla minns vi ju filmen från 1981 som regisserades av Wolfgang Petersen. Filmen om U.96 och dess besättning och dess under Slaget om Atlanten under tiden då Tyskland gick segerrikt fram genom Europa. Das Boot var en, i mitt tycke, en fantastisk som fångade den klaustrofobiska känslan man måste ha i en U-båt väldigt väl. Nu kommer då en sorts fortsättning med TV-serien Das Boot.

Denna 8 delade miniserien tar plats ca 1 år efter att filmen slutat. Vi får stifta bekantskap med U-612 och dess besättning som består till största delen av en grupp unga män. Om man sett originalet vet man varför ingen av de ursprungliga karaktärerna är med och om man inte spelar det nog ingen roll för detta är en helt fristående berättelse.

Vi får följa med kaptenen Klaus Hoffmann som får en ny ubåt med besättning att ta hand om. För Hoffmann är detta hans första befäl och han härstammar från en familj med sjöfarare som har stora förväntningar på honom. Hans förste officer är en erfaren sjöman som varit med förut och utan att man blir överraskad blir inte deras relationer så vidar värst bra.

Filmen inleds med att en U-båt kommer upp till ytan och man står på bryggan och beundrar delfiner som simmar bredvid när de plötsligt blir anfallna av en patrullerande Anti-Ubåts flygplan. Jag måste säga att dessa första minuterna av denna serie har allt man väntar sig av en U-båtsfilm. Här finns sjunkbomber, här finns tystnad och precis allt. Vi får reda på alla de faror som står och väntar på U-båtsbesättningen. Den är spännande och jag tänkte sakta att är detta en sån här serie som lever på klichér.

Även om det största av actionen händer på havet sker det en hel del på land också. Serien fokuserar på Simone Strasser som är syster till U-612 båtens radio-operatör Frank. Hon får jobbet som översättare för Tyskarna i den okuperade franska hamnen La Rochelle, men var som nu sen verkar vara en ganska säker arbetsplats tar sig en vändningn när hon drars in i sin brors skumma affärer. Han sälja stulen morfin. När brodern far till sjöss finner hon sig snabbt indragen i den lokala Franska Motståndsrörelsen. Det gör ju saken inte mera positivt att lokala Gestapo chefen börjar bliva intresserad av henne.

Även om det som sker på land är väldigt spännande så är det nog det som sker på havet som är helt fantastiskt i denna serie. Vi har 40 personer inträngda i denna sillburk som består av en lång korridor fylld med maskiner och bara en toalett. Ibland är dessa män aldrig riktigt säker på vem som är ens riktiga fiende. Är det de som kastar sjunkbomber eller kompisen bredvid. Det finns en orska varför dödssiffran var högst av alla bland de som var stationerade på en u-båt.  Efter ett avsnitt av denna serie var jag helt med. Man bara måste se nästa och nästa avsnitt.

Kamera arbetet är helt fantastiskt och serien är allt från första början väldigt spännande. Brutal är denna serie också. När vi växlar från havet till land och soldaternas brutala betende mot civilbefolkningen så är detta i motsatsen till Das Boot filmen, en mera bredare berättelse om krig och dess inverkan på människan. Jag läste nyligen att Säsong 2 fått grönt ljus så jag ser fram emot ännu mera av denna serie. En stor eloge till YLE som har denna serie på Areenan.

4 1/2 stjärna av 5 möjliga.

Det är helt fantastisk hur man blandar Tyska, Franska och Engelska i denna serie som får det hela att se mera realistiskt ut