söndag 12 februari 2017

Les Aventures Extraordinaires D'Adele Blanc-Sec av Luc Besson

The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec (2010)
Genre: Fantasy, Äventyr, Mumier, Komedi
Längd: ca 102  min
Regissör: Luc Besson
Manus: Luc Besson, Baserar sig på Jacques Tardis tecknade serie
I rollerna: Louse Bourgoin, Mathieu Amalric, Giles Lellouche, Jean-Paul rouve, Nicolas Giraud, Laure De Clermont-Tonnere, Serge Bagdasarian
Produktionsbolag:  EuropaCorp, Apipoulai, TF1 Films Production, Canal+
Distribution: Netflix
Filmen på IMDB

Den franska serietecknaren Jacques Tardi har länge varit ett namn att räkna med när det gäller tecknade serier. Har hör till den kategorin serieteknare som har gjort stora intryck på omvärlden och mig. Hans seriealbum om Adele Blanc-Sec har varit mina favoriter och när hans tecknade serie Putain de Guerre översattes till Finska 2014 som Kirottu Sota! var jag överlycklig. Hör till de bästa tecknade serierna någonsin.

Filmen om Adele och hennes fantastiska äventyr var jag nog och såg på bio men nu när jag hittade den på Netflix tvingades jag ju omedelbart ta mig en titt på den. Berättelsen om äventyraren Adele som egentligen borde vara i Peru men har rest till Egypten för att böka i pyramiderna. Samtidigt kläcks en pterosaurus fram från ett ägg i Paris. De som läst Tardis berättelser märker att här har Besson kombinerat två seriealbum, Adele och odjuret och Mumiernas återkomst. Det som är kul att han gör det i mitt tycke väldigt bra. Första delen av filmen är om flygande ödlan och sedan har vi mumier lösa i Paris och allt flyter smidigt ihop. Likaså Adele och henns systers rivalitet dyker upp här.



En annan sak jag gillar bra här är att Besson faktiskt lyckats återskapa Tardis värld väldigt bra. Personerna ser ut som om de klippts från Tardis serie. Men ensak är litet annorlunda. När Tardi ser på tiden och har roligt med den och dess underligheter ser Besson på tidsepoken med förundrand. Som när flygödlan flyger över Paris i månskenet.

Men sist bör sägas att detta är nog en fantastisk film där det enda man litet stör sig på är de digitala effekterna. Men detta skall inte skrämma bort en. Filmen är väldigt underhållande och väl värt ett besök.

3 1/2 stjärnor av 5 möjliga.

PS. Fängelsescenen är Besson/Tardi när de är som bäst. Fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar