Justice League - Recension

Längd: ca 120  min
Regissör: Zack Snyder
Manus: Chris Terrio, Joss Whedon
I rollerna: Ben Affleck, Gal Gadot, Exra Miller, Jason Momoa, Ray Fisher, Jeremy Irons, Henry Cavill, Amy Adams, Diane Lane, Connie Nielsen, J. K. Simmons
Produktionsbolag:  DC Films, RatPac Entertainment, Atlas Entertainment, Cruel and Unusual Films
Distribution: Warner Bros. Pictures

DC Universumets första Superhjälte gäng har kommit. Men har den lyckats med vad det var tänkt att den skulle göra. Fortsätta med den uppsving som Wonder Woman filmen gjorde eller är vi tillbaka till det träsket som dessa DC filmer varit.

Superman har dött och världen har förvandlats till en mörk plats där det finns litet hopp. Bruce Wayne märker att något farligt är på väg och ger sig iväg för att samla ihop ett team som kan sätta stopp på hotet. Han söker upp en del individer med märkliga krafter. Till dem hör Barry "The Flash" Allen, Arthur "Aquaman" Curry och Victor "Cyborg" Stone. Under tiden dyker Steppenwolf upp i Themyscira och efter att ha fått tag i en av de tre Moderlådarna tvingas de nya rekryterna ut för att tillsammans med Diana "Wonder Woman" Prince ge sig iväg och försöka stoppa Steppenwolf så han inte får tag i de andra två lådorna också.

Redan från första minuten rusar filmen iväg åt många olika riktningar och berättelsen hoppar fram och tillbaka. Det enda positiva med detta är att Zack Snyder verkar ha haft riktigt roligt med vad han gör och filmen är en klar bättring från Batman vs Superman. Det att vi får se Wonder Woman gör en förväntad på vad som komma skall och hon får en stor del av actionen i filmen. Batman är nog hjärnan bakom gruppen och Superman är ljusets fyr i Justice League så är det nog Wonder Women som är mannen som gör att det där riktiga jobbet. De häftigaste scenerna är nog med Amazonerna och deras strid med Steppenwolf i början.

Sen har vi ju nytt blod med och Ezra Miller gör en riktigt bra roll som The Flash. Pojken som pratar för mycket och är som en Duracell Kanin. Har svårt att sitta still. Jason Mamoas Aquaman är en Superhjälteversion av Jason Mamoa och Ray Fisher gör i mitt tycke en riktigt OK prestation som Cyborg och ser gärna fram emot filmer om dessa karaktärer. Sen har vi Superman som dyker upp på en intressant sätt och måste medge att så här borde scenen mellan Batman och Superman varit i BvsS filmen. Så mycket mot det bättre går vi.

Ben Affleck som Batman är intressant. Han har mycket drag av Frank Millers The Dark Knight och när Batman sitter upp på torn och spanar ner över Gotham blir man riktigt på gott humör. Det jag saknar är kanske litet mera traditionella skurkar. Nu är alla från rymden och hotar jorden etc så man kan hålla med om Alfreds kommentar till Batman. "I miss the days whens one's biggest concern is exploding wind-up penguins" Till sist bör sägas att som bäst är nog DC och dess hjätevärld helt i skuggan av Marvel men vi får hoppas att vi ser ljuset igen och blir man kvar under eftertexterna kan man få en glimt av något som komma skall. Får vi hoppas.

3 av 5 stjärnor