söndag 15 januari 2017

Top 10 filmer från 2016 och litet till

2016 TOP 10 FILMER

Har sett en hel del filmer under 2016 och att göra lista på vad som är bra och vad som är dåligt är nog ibland ganska svårt. 2016 var ett rätt så hyfsat år och det finns tyvärr en hel del filmer jag inte sett och därför inte dyker upp på den här listan. En del har jag också kanske glömt bort och så finns det filmer som kanske inte passade in för att de var gjorda under 2015 och jag såg dem 2016. Filmer som A Monster Calls, Hell or High Water, Moonlight, Manchester by the Sea, Hunt for Wilderpeople, La La Land etc har jag inte ännu sett och är de bra kommer de inte ens upp på min 2017 lista för där passar de inte in. The Passengers var också en film jag såg fram emot med gigantiska förhoppningar och som var så besviken så jag tar nte upp den mera. Assassins Creed filmen kommer jag nog inte att se på bio... tror jag.

Det bör sägas att Netflix har en hel del intressanta filmer från 2016 som garanterat lönar sig att ta sig en titt på. Där finns en film som är värt att nämna som  Spectral. En Science Fiction film om ett krig mot något osynligt. Underhållande och kul. Liksom True Memoirs of an International Assassin. Ser ut som om Netflix tar en jättekliv framåt igen. Men mera om Netflix i min Top 10 TV-serier och litet till som kommer senare.

10. Eddie the Eagle
När Hugh Jackmans karaktär Bronson sätter sig i hopptornet i jeans och flanellskjorta och tänder en cigarret just före han tänker hoppa så är det klart att den här filmen hör hemma på denna lista. Filmen är en dramakomedi och på vissa ställen väldigt underhållande och bra. Våga tro på dig själva. Engelsmännen gör i allmänhet bättre såna här filmer än på andra sidan Atlanten.

9.  The Magnificent Seven
Äntligen var det jag tänkte på när jag kom ut från bion. En riktig western. Det var som att sätta sig ner och se på en gammal goding till western med hjältar, skurkar, humor och pang, pang. När jag först tänkte på Lawrence Kasdans Silverado efter att jag sett denna film så betyder det att den hör hemma på den här listan.

8. Hardcore Henry
Klart den bästa Dataspelsfilmen som någonsin gjorts. För att det ser ut som om man sitter och ser på medan någon spelar. Fantastiska stunts och otrolig action. Enda minuset är att jag glömde ta med mig en spelkonsolkontroll. Då kunde upplevelsen varit fullständig. Se filmen om ni inte redan gjort det.

7 The Nice Guys
En rolig film om i Inherent Vice (som jag också gillade och finns att se på Netflix om jag minns rätt) stil om en privatdetektiv och en "gangster" som börjar undersöka försvinnandet av en tonårig flicka. Filmens 70-tals stil plus två karismatiska huvudpersoner gjorde mig förtjust i denna film och anser att den utan tvekan hör hemma på denna lista.

6 Captain America Civil War
Den här filmen skulle inte kommit på den här listan om det inte vore för skurken i filmen. En underhållande actionfilm som jag gillade mycket och visst ser det kul ut när Iron Man och Captain America slåss. För att inte tala om när alla superhjältarna ryker ihop på flygfältet.

5. The Girl with all the Gifts
Vad är en årslista utan åtminstone en Post-apokalyptisk Zombie film. Den här hör hemma här helt klart. Även om man inte talar om Zombien utan Hungriga. En film som baserar sig på en bok av Colm McCarthy med samma namn. Påminner mig litet om Justin Cronins berättelse fast mycket bättre. Slutet är helt OK också. Tror jag skall läsa boken något tag också.

4. Toni Erdmann
En film som gick helt under radarn och utan någon som helst aning om vad som komma skall klev jag in på biografen och kom ut tårögd och helt överraskad. En dramakomedi om en man och hans dotter som utan tvekan hör hemma på denna lista. Tysk/Österrikiskk film av Maren Adeu är en film som alla bör se. Ja filmen har t.om fått Oscar nominering.

3.  Dr Strange
Den bästa Marvel superhjältefilmen på länge i mitt tycke. Benedict Cumberbatch som Dr Strange var ett bra val och filmen utstrålade en magi som just såna här filmer bör göra. Det att trollkarlscenerna var mycket lik Steve Ditkos teckningsstill gjorde att jag verkligen gillade denna film.

2. Rogue One: A Star Wars Story
En helt annat vänding på Science ficton filmer. För mig var detta en positiv överraskning som t.om i mitt tycke var bättre en Force Awakens. I mitt tycke den 3 bästa Star Wars filmen någonsin efter Empire Strikes Back och A New Hope. Klart efter att ha sett filmen några gånger på DVD kanske det ändrar men nu känns det så här.

1. Arrival
Som en stor Science Fiction älskare blev jag bara helt enkelt stormförtjust i denna science ficiton film som gjorde allt helt rätt. Årets stora överraskning som kanske inte var en överraskning tack vara att originalberättelsen, The Story of Your Life av Ted Chiang som filmen baserade sig på var fantastisk.

ANDRA FILMER SOM BÖR NÄMNAS (Bubbling Under)

Star Trek Beyond
En helt bra film som jag gillade. Underhållande och spännande. Ja ser nog fram till mera Star Trek filmer i alla fall

Deadpool
En verkligen vild film som var nära att dyka upp på listan men när jag redan har 2 Marvel filmer där så får denna bli här istället.

Batman - The Killing Jokes.
Efter som de andra DC Superhjätefilmerna inte var så vidare värst bra anser jag att denna animerade filmen av den kanske bästa Batman serien någonsin gjorts är värd en plats. Gud vad jag njöt av denna film. Kevin Conroys Batman är nog den Batman som låter bäst. För att inte tala om den enda rätta Jokern Mark Hamill.

Hateful Eight
En visuellt mycket bra film som jag gillade men inte anser höra på top 10 listan för att den enda western som bör höra dit är The Magnificent 7

Shivaay
Försöker alltid varje år se minst 1-2 filmer från Indien. (för jag hör till dem som brukar gilla dem). I år blev det tyvärr bara en film och den på TV. Berättelsen om Shivaay, en helt vanlig man som lever i Himalaya, som förvandlas till en hjäte när han tvingas försvara sin familj. Superstar Ajay Devgn är mannen som kan göra vad som helst. Visuellt helt fantastisk och en film som innehåller en scen där han räddar sig från att på påkörd på en genialiskt sätt är nog värt ett besök. Förresten är filmen bara litet över 2 1/2 timme lång så det orkar man nog med.

The Revenant.
Helt OK film som är litet överhypad. Men Tom Hardy och naturen är helt fantastiska i denna film.

DOKUMENTÄRER
Har inte sett så många dokumentärer från i år men två måste jag nämna

Järven Tarina
Den klart bästa dokumentären jag sett i år. Hela filmen är otroligt vacker hyllning till Finlands 1000 sjöar. En dokumentär man kan se om och om igen och varje gång förundras över hur vacker vårt lands natur är. Filmen hör också nog till de top 5 filmer jag sett i år.

13th
En dokumentär om en lag i USA som förbjuder slaveri men inte om man blir straffad. En lag som idag ses vara orsaken till varför det finns så många fångar i USA. En mycket intressant dokumentär som kan ses på Netflix och jag varmt rekommenderar.

SÄMSTA FILMERNA DÅ?
Ja dåliga filmer fanns det gott om år 2016 och så fanns det filmer som inte jag en minns om de var bra eller dåliga.

Inferno
Den helt otroligt löjliga Dan Brown filmatiseringen som inte hade någon som helst ordning och reda med sig. Efter 20 minuter visste man hur hela eländet skulle sluta.

Batman vs Superman Dawn of Justice
Efter gigantiska förhoppningar var detta nog tyvärr en katastrof som heter duga. Även om Batmans stridsscener var helt bra och Ben Affleck som Batman var helt OK. Men vilka manusmissar i denna katastrof.

Suicide Squad
Efter en helt lyckad och bra trailer dök det upp en film som bara hade en sak bra. Margot Robbie som Harley Quinn. Jared Letos Jokern var inget att ha och så var nog filmen också. Men ändå såg jag den två gånger. Fast kanske jag ändrar mig om jag ser Extended Cut av filmen. Lär förklara mycket.

Ja där var nu då en lista som blev längre än jag tänkte mig nu när jag har skrivit färdig den. Men som sagt var. Arrival tog hem potten. Förresten verkar jag ha glömt bort Ghostbusters och då gillade jag den nog. Men det får bli till en annan gång. När jag sett den på nytt på DVD eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar