fredag 27 januari 2017

Top 10 TV-serier och litet bubbling under

En hel del TV-serier har blivit sedda under 2016. Inte hela säsonger då men visst har det blivit detta också. Det enda som är skillanden här är att här finns också TV-serier från andra år men det viktigaste här är att jag sett åtminstone en säsong eller två från dem. Vissa serier på listan har ju inte blivit färdiga ännu så de kan ju faktiskt dyka upp nästa år igen. Det intressanta med listan är att en stor del av serierna är från Netflix och andra stream sidor. Inte något från "normal" TV-

Listan ser ut så här. Inte 100% säker på ordningsföljden men ungefärligen

10. The Ranch
En serie jag var väldigt skeptisk till i början men som sakta men försiktigt växte till sig. Det som är roliga i det här är väl kulturkrocken mellan Sam Elliot som Beau och Ashton Kutcher som Colt. Två helt olika världar i samma värld. När där ännu till finns Danny Masterton som son 2 och Debra Winger som mamma är vi i en serie som blir bara intressantare och intressantare.

9. DC's Legends of Tomorrow
En serie som kanske inte hör hemma här men det gör den nog ändå. Serien om hur en Tidsherre rekryterar en hel mängd superhjältar för att resa genom tiden och förhindra att en odödlig skall mörda hans familj är episk på alla mått mätt. Är det en serie som är så fantastiskt dålig att den bir bra så är det den här. Kan ses på Netflix. Fantastiskt.

8. Daredevil (säsong 2)
Där Daredevil säsong 1 var helt fantastisk gled nog säsong 2 litet bakåt. Mest kanske tack vare att man fokuserade litet onödigt mycket på The Punisher. Men när han träffade Wilson Fisk i mitten var säsongen räddad. Intressant att se var det bär med den här serien.

7. Jessica Jones
Jessica Jones är en annan av Marvels TV-serier jag gillade väldigt mycket. Här har vi också en serie som man satsat mycket på och tack vare en helt fantastisk David Tennant som Killgrave är det här en serie jag verkligen ser fram emot en säsong till. Även i den här serien har vi en fascinerande personskara och det att Killgrave inte bara är ond. Han har en bakgrundsberättelse som gör honom på samma gång fascinerande.

6. The 100
En serie som jag först nu börjat titta på och sett de två första säsongerna som finns på Netflix. Var väldigt länge skeptisk till serien. En science ficton serie om hur 100 ungdomar sänds ner till jorden efter att de levat i 97 år på en rymdstation i bana runt jorden. Jorden har genomgått ett kärvapenkrig och dessa 100 ungdomar är brottslingar. Trodde detta skulle vara en vanlig tonårsdrama med SF-intrig men efter att sett en del av första säsongen var jag nog med på noterna. Säsong 2 sedan sprängde banken för mig. Nu ser jag fram emot mera avsnitt.

5. Westworld
En av HBO:s storsatsningar baserar sig på en film av Michael Crichton med samma namn. Berättelsen om en temapark i Vilda Västern stil som är befolkad med Androider. En otroligt bra serie som fick en mera och mera på kroken under berättelsens framfart. Skall medge att jag inte sett alla avsnitt men de sista 3 blir strax sedda och tror inte de avsnitten kommer att vara så mycket sämre så den skulle dra ner på platsen för serien.

4. Preacher
Preacher är en tecknad serie jag bara älskar. Serien skapad av Garth Ennis och Steve Dillon om en präst som tappat tron och tillsammans med sin föredetta flickvän och en Irländsk Vampyr drar iväg för att söka efter Gud. Den här serien är fantastisk. Det är min åsikt. Dominic Cooper som Jesse Custer är perfekt. Seriens lugna framfart och dialog gör att man helt enkelt inte kan undgå att gilla den. (I alla fall jag). Sidokaraktärerna är utförligt uttänkta och serien är nog väldigt, väldigt bra. Får mig att tänka på en av mina favorit polisserier någonsin Justified. Där persongalleriet är välskrivna och allt är på något vis logist. Se den här serien...

3. Stranger Things
Netflix köpte den här miniserien och tog inte länge innan den var på allas läppar och inte utan orsak. En helt fantastisk serie om en grupp unga pojkar som börjar leta efter sin försvunna vän. Winona Ryder gör här en "comback" som mamman till den försvunna pojken och är helt fantastisk. 1980-tals serie som är en blandning av Stephen King, John Carpenter och Steven Spielberg. Har man inte sett serien ännu så gör det. Ni blir inte besvikna.

2. Luke Cage
Netflix och Marvel har i år gjort ett genombrott som heter duga. Daredevil, Jessica Jones och sen Luke Cage. Efter 15 minuter av denna serie var jag helt såld. Serien om en osårbar man i New York och ett område som påminner om Harlem är i mitt tycke något av det bästa Marvel gjort på länge. Persongalleriet är intressant och välskrivet och Mike Colter inte bara spelar Luke Cage utan är Luke Cage. Historien om hur han blir som han blir är på många sätt en historia om en människas väg till försoning. Fantastisk serie. Ser men förhoppan och förväntningar på nästa säsong.

1. The Expanse
Jag älskar Science Fiction och den här serien fyller alla dessa saker som jag älskar med Science Fiction. Rymd, konspirationer och mycket mycket mera. En serie som baserar sig på James S. A. Coreys romanserie om hur mänskligheten har koloniserat vårt Solsystem. Vi får följa med polisen Josephus Miller och hur han sakta men försiktigt blir indragen i en konspiration. Samma konspiration blir även Jim Holden och hans manskap indragen i när de blir vittnet till en händelse. Välskriven, välspelat och rätt så realistsik science fiction som fick en att verkligen vilja se avsnitt efter avsnitt utan avbrott. Klart nummer etta för mig i år. Nästa år är väl säsong 2 på samma plats. Skall bliva mycket sämre om den inte är det.


Bubbling under.
En del andra serier som bör nämnas är


Wynonna Earp
En kul serie på Netflix om Wyatt Earps barn-barns barn som är en agent för en grupp US Marshalls som kallar sig Monster Squad. Baserar sig på Image Comics serie skapad av Beau Smith. Rolig och underhållande. Väl värt ett besök.


Crazy Ex-Girlfriend
En mystisk romantisk musikal komedi som jag inte sett allt av men de avsnitt jag sett gillar jag. Yale- och Hardvare utbildad advokat får fnatt när hon ser sin föredetta förälskelse och flyttar till Kalifornien. Har bara sett 3 avsnitt men min son skryter om denna serie


BoJack Horseman
En rolig animerad serie om en fd sitcom stjärna Horseman och hans liv. Konstig och ibland helt absurd.

Rick and Morty
En annan rolig animationserie som pågått i en tid redan. Se denna serie också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar