lördag 20 januari 2018

Joshua Dalzelle - Warship Bokrecension

Warship - Black Fleet Trilogy 1
Författare: Joshua Dalzelle
Förlag: Createspace Idependent Publishing Platform
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9781507587317
Sidantal: 320
Språk: Engelska
Recensionsformat: E-pub
Författarens hemsida på Amazon.com:

Ibland när man köper humble bundles dyker det upp böcker av författare man aldrig hört talas om. En sån är Joshua Dalzelle. Han har inte ens en egen hemsida och har skrivit en hel del böcker. Omega Force bokserie och den här Black Fleet Trilogy.

Vi lever i senare delen av 2600 talet och snabbare än ljuset hastigheter har öppnat möjligheten att kolonisera planeter och utforska universum i över hundra år. Mänskligheten har kommit så långt att det inte funnits väpnad konflikt i mannaminnet. När sedan plötsligt ett okänt överväldigat hot dyker upp så är det upp till en kapten och hans skepp att bestämma vad som komma skall.

Detta var en bok som jag blev på något vis positivt överraskad över. Den var rätt så hyfsat skriven och mycket lättläst på min läsplatta. Tempot hölls upp och man byggde sakta men försiktigt upp händelsen till vad som komma skall. Jag har ju som vana att läsa 99 sidor innan jag bestämmer mig om jag läser boken slut eller inte. När jag var på sidan 99 kunde var jag bara tvungen att läsa slut den.

Karaktärerna i boken är rätt så stereotypisk,a med kaptenen på ett gammalt rymdskepp som inte kommer överens med sina förmän, den nya XO:n osv, osv. Men detta är just en sån där bok man kunde se som TV-serie. Vet nog inte om jag kommer att läsa de andra två delarna men detta var en positiv överraskning.

3 1/2 stjärna av 5 möjliga.

PS SPOILER.
Boken slutar precis som man väntar sig. "Allting är på väg att ändras. Efter hundratals år, går mänskligen tillbaka till att kriga". Så vi vet vad som kommer att ske....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar