ISBN: 9780316273404 (e-book)
Sidantal: 288
Språk: Engelska
Recensionsformat: E-pub
Genre: Science Fiction, Historia, Drama
Författarens hemsida: http://jaroslavkalfar.com/

Jakub Procházka lever i Tjeckien i en nära framtid. Han älskar att få leva i lugn och ro med sin fru Lenka och hans jobb som professor i Astrofysik. Men när han blir underligt nog valt att bliva den första Tjeckiska rymddman säger han ja. Ett mystiskt moln som döpts till Chopra av astronomer i Indien har börjat förtära sig själva och efter fem misslyckade försök att undersöka molnet erbjuder tjeckien sin service. JanHus1 med Jakub Procházka ombord skickas iväg på denna 8 månads färd att undersöka detta mystiska moln som färgat natthimlen från svart till lila.

Detta är då grunden på denna bok. Men Jaroslav Kalfar lämnar inte allt här. Boken börjar med att Jakub är redan i rymden och i olika tillbakablickar lär vi oss om hans barndom, Far och mor och farföräldrarna och hans realtion med sin hustru Lenka. När han sedan börjar prata med en spindelliknande varelse som han döper till Hanuš börjar man sakta undra om Jakob hallusinerar. Ju närmare han kommer Chopra dess mera verkar hans psyke börja svikta.

Jag bara gillade boken. Detta är nog en bok som står eller faller på huvudpersonen. Men dess mera vi lär oss om Jakub och hans familj lär vi oss också en del av Tjeckiens historia. Landets haltande steg från Kommunism till kapitalism.Jakobs kärlek till Lenka är det som driver honom och hans dröm om att få barn. Det han funderar över är väldigt vardagliga saker och hemligheten med Chopra är riktigt lyckad. För att inte tala om varför har just Jakub valts att åka iväg på denna resa.

Boken är nominerad till Arthur C Clarke priset 2018. Köp boken och läs den. Jag tror inte ni ångrar detta. Läste den själv som E-bok och tog mig inte länge att komma igenom den. Vissst har boken en del problem. Vissa saker skrivs kanske litet korkat för någon som läst science fiction länge men de stör på inget vis läsnjutningen.

4 stjärnor av 5 möjliga

Köp boken på Bookdepository, Amazon, Indiebound, Adlibris