lördag 13 januari 2018

Samurai Gourmet - TV-serie från Netflix

Samurai Gourmet TV-serie (2017)
Genre: TV-serie, Mat, Gourmet, Netflix, Manga
Längd: ca 12x25 minuters avsnitt
Regissör: Michihito Fuji, Mamoru Hoshi
Manus: Masayuki Kusumi (Manga), Yoshihiro Taguchi, Kiyoto Wada
I rollerna: Naoto Takenaka, Tetsuji Tamayama, Honami Suzuki, Hiroki Hayashi, Hiroki Ikehara, Johji Tanuma
Produktionsbolag:  Netflix
Distribution: Netflix
Filmen på IMDB http://www.imdb.com/title/tt6304676/
Baserar sig på Mangan Manga-han Nobushi no Gourmet  av Masayuki Kusumi och Shigeru Tsuchiyama

Snubblade i misstag över en Japansk TV-serie på Netflix som inte handlar om att laga mat, även om serien heter Samurai Gourmet. Nej här finns inga skrikande kockar och tickande klockor, för att inte tala om att det finns toppkockar som lagar allt möjligt man aldrig blir mätt av. Nej det här är ett av de mest avaslappnande mat-programmen jag någonsin sett.

Denna TV-serie som baserar sig på en Manga av Masayuki Kusumi och Shigeru Tsuchiyama slänger allt det som vi associerar med TV-matprogram i diket. Nej här fokuserar vi inte på köksmästare utan på en äldre nyligen pensionerad affärsman Takashi Kasumi som plötsligt tvingas söka mening i sitt nya liv. Sedan bör det sägas att jo. Det finns en samurai med i denna serie.

I den första episoden av Samurai Gourmet presenteras Kasume första dagen efter det att han blivit pensionerad och märker att han plötsligt inte behöver rusa iväg till jobbet utan har en hel massa fritid framför sig. Han beger sig på en promenad. När jag såg den här första episoden var jag helt såld på serien, även om den egentligen inte handlar om annat än att vågar han beställa en öl till lunchen. När han sedan fått mod att ta sig en öl märker han att han gillar den. Inte mycket till berättelse men helt så njutbart att se på. Saknar ibland denna sorts lugna harmoniska tempo.


I denna trailer får man en liten blick på hur serien ser ur. Rekommenderar

Alltid emellanåt har Kasumi visioner av en tuff, svärdviftande samurai som egentligen inte är annat än en modigare version av något Kasumi skulle vilja vara. Samuraien är just en sådan person som tar mera mat, beställer sake till lunch eller säger åt en restaurangägare att deras mat är dålig. Kasumi igen är försiktig och följer sociala regler men ibland vågar t.om han göra något helt impulsivt, precis som hans samuraivän.

OK. Kanske någon tänker. Det här låter tråkigt. Men jag måste ändå säga. Ge serien en chans. Det är en njutning att se en serie som tar tid på sig, har en långsamt och lugn rytm och även om Kasumi hela tiden verkar hamna i genanta sociala situationer så förs personerna aldrig in i komiska situationer. Allt puttrar på sakta och försiktigt utan att brinna i bottnet. (som någon sade åt mig)

Till sist måste jag säga att jag älskar den här serien. När jag blir pensionerad vill jag bli som Kasumi. Lära mig att njuta av livet. Redan den här serien är en orsak att bliva Netflix prenumerant.

4 1/2 stjärna av 5 möjliga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar